TEMAT : Zapoznanie ze znaczeniem i właściwościami gleby na podstawie opowiadania B. Waglewskiej pt. „Wędrówka grudki ziemi”.
CELE :
WIADOMOŚCI : - dz. pozna właściwości piasku, gliny, ziemi uprawnej, - pozna pojęcie : gleba, - dowie się jakiej gleby potrzebują rośliny, - wie, że w glebie mieszkają różne zwierzęta, - pozna dżdżownicę : wygląd, sposób poruszania się, znaczenie dla roślin.
UMIEJĘTNOŚCI : - potrafi obserwować i wyprowadzać właściwe wnioski, - potrafi dzielić się swoimi wiadomościami i spostrzeżeniami, - potrafi przeczytać napisy : piasek, glina, gleba, ziemia.
POSTAWY : - uważnie słucha i wykonuje polecenia podczas wykonywania doświadczeń, - nie przerywa wypowiedzi kolegów, uważnie słucha, zgłasza się, czeka na swoją kolej, - rozumie potrzebę szanowania przyrody.
METODY : problemowa, podająca, praktycznego działania.
FORMY : zbiorowa, zespołowa, indywidualna.
POMOCE : ilustracje do opowiadania, napisy, próbki : piasku, gliny, ziemi uprawnej, słoiki, patyczki, tacki, liście, dżdżownice, książka „Tajemnice natury”.
LITERATURA : B.Waglewska : „Niezwykłe przygody kropelek wody i inne opowiadania”, E. i J. Frątczakowie : „Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym”, „Tajemnice natury” – Encyklopedia przyrodnicza.
PRZEBIEG :
1. Opowiadanie nauczycielki „Wędrówka grudki ziemi” B.Waglewskiwj przy pomocy ilustracji.
2. Wypowiedzi dzieci nawiązujące do opowiadania : - kto wystąpił w opowiadaniu ?, - skąd się wzięły : piasek, glina, kamień, ziemia uprawna ?, - do czego człowiek je wykorzystuje ?, - co to jest gleba ?, - wyjaśnienie pojęć : ziemia, Ziemia - planeta, - pokaz przekroju skorupy ziemskiej (Encyklopedia przyrodnicza).
3. Zabawa ruchowa „Kamień, ziemia, powietrze” – dzieci reagują w umówiony sposób na poszczególne hasła.
4. Praca badawcza w zespołach : a) dzieci oglądają próbki piasku, gliny, ziemi uprawnej : - porównują, określają różnice, - odczytują i przyporządkowują napisy, - wsypują ziemię i piasek (warstwami) do słoików, b) obserwują dżdżownice, wypowiadają się : - jak wygląda, - jak się porusza, - czym się żywi, - do czego jest potrzebna, c) dzieci za pomocą patyków wkładają dżdżownice do dwóch słoików z ziemią i piaskiem, przyklejają napisy „dżdżownice”, (dwa słoiki zostają bez dżdżownic), na wierzch kładą liście, słoiki zakrywają papierowymi serwetkami. Słoiki zostają umieszczone w kąciku przyrody (do obserwacji).
5. Zabawa ruchowa „Dżdżownice” – dzieci naśladują ruchem sposób poruszania się dżdżownicy.
6. Podsumowanie : dzieci kończą zdania : - wewnątrz Ziemi znajduje się............ - kamienie powstały z .............. - piasek, to małe okruszki ............. - czarna ziemia powstała z............. - glina potrzebna jest człowiekowi do............. - piasek potrzebny jest człowiekowi do........... - czarna ziemia jest potrzebna do............ - dżdżownice potrzebne są do ............. - przyrodę należy.............
7. Piosenka „Żyj z przyrodą w zgodzie” – śpiew zbiorowy.
OPRACOWAŁA: Anastazja Wójcicka
|